Topánky


Lodičky

Lodičkami obyčajne nazývame topánky s vysokým podpätkom a zúženou špicou. Obúvame si ich do práce ako pracovnú obuv, divadla, kina, či do obchodného centra. Nosíme ich takmer neprestajne, hodia sa takmer ku všetkému čo v šatníku máme. Keby vyrábali lodičky k teplákom, určite si aj tento model obľúbime.  Ich úlohou je urobiť nohy a celé telo štíhlejšie, vyrysovať lýtko do zvodného tvaru, urobiť celú postavu vyššou.     

Prečo nie sú vhodné na dlhodobé nosenie?

Vysoký opätok prenáša váhu tela na tú časť chodidla, ktorá na to nie je prispôsobená – na priečnu klenbu. Noha je pripravená na nosenie 2/3 váhy na päte a len 1/3 má byť na priečnej klenbe. Ideálna výška opätku sú 2 centimetre. Po tejto výške každý centimeter opätku prenáša 10% váhy tela na priečnu klenbu, čím sa presiľuje svalstvo a väzy prstov chodidla, ktoré vytvárajú priečnu klenbu. Ich presilením klenba stráca svoj tvar, klesá (chodidlo sa rozširuje), šľachy prstov sa zmrštia a prsty sa krčia (tzv. kladivkové alebo drápovité prsty). Najčastejšie pod druhým prstom od palca sa preťažením vytvára otlak, neskôr sa môže prehĺbiť aj do kurieho oka. Na prstoch chodidla sa tvoria bolestivé otlaky a k tomu sa na kĺboch prstov z hora vytvára chrupavkovitá ochrana kĺbov, ktorá spôsobí nedostatočnú ohybnosť prstov a na koži v tomto mieste sa vytvárajú otlaky.  

Zúženie topánky v špičkovej časti spôsobí, že rozšírené chodidlo sa následkom preťaženia z vysokého opätku nezmestí do zúženého priestoru, prsty sa začnú prekrývať a palec, ktorý je dôležitým oporným prvkom sa prispôsobuje tvaru topánky a vbočuje sa, tj. sa prikláňa k ostatným prstom. Ďalšou poruchou, ktorú úzke topánky spôsobujú je zarastanie nechtov, a to nie len na palcoch, ktoré je najčastejšie zarastajú, ale aj na ostatných prstoch. Nemožno nespomenúť, že dlhodobím nosením úzkych topánok sa nechty deformujú, zužujú a ruličkovatejú.

Crocsy

Topánky Crocs prišli na trh v roku 2003, v americkom Colorade. Ide o topánky, ktoré mali pôvodne používať veslári, preto je použitý materiál guma, svojou šírkou sú vhodné pre ľudí, ktorí majú veľmi široké chodidlo a vysoký priehlavok. Zadná časť tohto druhu topánok je jemne vyvýšená, čo podporuje tvarovanie pozdĺžnej klenby. Crocsy sú módne a vďaka tvarom a farebnosti zábavné, ale napriek tomu funkčné a pohodlné. Od roku 2004 sa topánky Crocs stali fenoménom po celom svete, nosia ich všetci ako voľno časovú obuv alebo  obuv pracovnú. Sú extrémne ľahké, nevážia ani 200 gramov, materiál je antibakteriálny, preto topánky Crocs nepáchnu a vďaka dierkovaniu zabezpečujú dobrú priedušnosť potivej nohe, teplom sa tvarujú podľa Vašej nohy.

Pre koho nie sú určené?

Crocsy nie sú vhodné pre deti, ktorým sa chodidlo len vyvíja. Schopnosť tvarovania Crocsov nie je vhodné pre ľudí, ktorí trpia niektorou z ortopedických porúch (vtedy treba nosiť individuálne vložky do topánok). 

Žabky alebo Flip flopy alebo Vietnamky

Vyzerajú a nosia sa neuveriteľne pohodlne. V lete sú veľmi vítaným spoločníkom. Tým, že sa skladajú z extrémne malého množstva zvrškového materiálu, zabezpečujú výborné vetranie nohám. Rozdelením palca od ostatných prstov sú dobré proti ďalšiemu vbočovaniu palca.

Nevýhody nosenia žabiek

Podrážka žabiek je veľmi nestabilná, pre ľudí s hypermobilnými kĺbami je absolútne nevhodná. Časté nosenie žabiek "pomáha" k bolesti končatín, Achillovej šľachy, lýtok .Noha sa v žabkách šmýka. Ak ich nechceme stratiť, musíme robiť kratšie kroky, čím viac namáhame kolená. Neposkytujú nohe oporu ani na špičke a ani na päte.

Skateboardové tenisky

Ide o typ topánok, ktoré sú v dnešnej populárne najmä u mladých. Ich pôvodným účelom bolo vytvoriť tuhú platformu nohe, ktorá dokonale priľne na povrch skateboardu.

Prečo sú nevhodné na nosenie?

Pri bežnom nosení a chôdzi tuhosť podrážky a pevnosť celej topánky neposkytuje možnosť správneho sa odvíjania chodidla od podlahy (päta, celé chodidlo, špička, palec). Preto, aby človek obutý do tejto topánky, urobil krok musí zdvihnúť nohu a neprirodzene ju ohnúť v kolene, čím sa koleno a následne bedrový kĺb, pri dlhodobom chodení v týchto topánkach, nadmerne opotrebováva.

Pridajme do týchto tenisiek, u detí mimoriadne obľúbený prvok, kolieska v pätovej časti. Používanie koliesok na skĺznutie sa prenáša všetku váhu tela na pätu. Dlhodobé nosenie a používanie koliesok spôsobí vytváranie tzv. pätnej ostrohy. To je mimoriadne bolestivý výrastok na päte.

Balerínky

Balerínky sú pôvodne baletné črievičky, ktoré pozvoľna prenikajú do bežného nosenia dievčat a žien.V ponuka  je nespočetné množstvo druhov baleríniek, líšia sa materiálom, značkou, farbou, zdobením. Sú jednoducho na každú príležitosť. Podobne ako lodičky. Sú jednoduché, univerzálne a hlavne cenovo prístupné.

Prečo nie sú vhodné na dlhodobé nosenie?

Balerínky majú veľmi tenkú podrážku cez ktorú cítite každý kamienok na ceste, podrážka je mimoriadne nestabilná a ony sú príliš úzke na to, aby sme vedeli prstami vybalansovať nestabilitu týchto topánok. Prílišné vykrojenie topánky v oblasti špičky, jej neumožňuje vhodné upnutie na chodidlo. Toto upnutie sa teda nahrádza tlakom topánky medzi špičkou a pätou. Ak ich nosí dievča, ktorej sa noha len vyvíja, potom tento tlak spôsobí vytvorenie tzv. dvojitej päty, a túto deformitu len podporuje ťah Achillovej šľachy, lebo topánky sú príliš ploché. Dvojitá päta je pätný výrastok v mieste, kde sa upína Achillova šľacha o pätnú kosť.

Čo by mali mať a nemať topánky, ktoré sú pre nás zdravé?

- podrážka topánky by mala byť pevná, avšak ohybná v oblasti špičky,

- podpätok mierne zvýšený (max. 2 cm),

- ak je podpätok vyšší cca do výšky 4 cm, je nutné, aby bol pevný a tuhý (vytvára tak oporu päty a nepreťažuje špičku),

- topánka musí obopínať chodidlo v oblasti priehlavku primeraným tlakom,

- päta by mala byť uchytená pevne v topánke,

- špička topánky by mala byť dostatočne široká, tak aby sa prsty dali jemne roztiahnuť,

- pre diabetikov by topánka mala byť z vnútra mäkká.

Keďže zdravé topánky sú obyčajne škaredé a neforemné topánky, snažme sa teda aspoň nosiť topánky, ktoré zohľadňujú tvar nášho chodidla, zohľadnime na aký účel budeme ktoré zo svojich topánok používať a ako dlho budeme chodiť vo vybraných topánkach.

Autor článku: Ing. Milada Nádašiová – školiteľka Centra medicinálnej pedikúry