Pešie športy


Budeme hovoriť o prevencii a ošetrovaní nôh ľudí, ktorí prevádzajú pešie športy. Jednotne týchto ľudí nazvime atléti. Ide o ľudí, ktorí posúvajú limity svojich nôh – bežci, rýchlo chodci, turisti, horolezci, skalolezci, futbalisti (a iný loptoví hráči), tenisti a tanečníci.

Atléti majú spoločné, že nadmerne zaťažujú svoje nohy. Nohy sú ich hlavným pracovným nástrojom. Preto je pre nich dôležité, aby sa zameriavali na správnosť výberu:

  • obuvi,
  • správneho typu šnúrky a spôsobu šnurovania topánok,
  • ponožiek,
  • najvhodnejších prípravkov na ošetrovanie nôh,
  • vložiek alebo iných ortopedických pomôcok,
  • správneho ošetrovania svojich nôh,
  • tejpovacej techniky a druhu tejpu.

Obuv

Pre všetkých peších športovcov je dôležité zvoliť správny druh topánok, ktorý zohľadňuje typ terénu, po ktorom bude noha chodiť ( tráva, antuka, asfalt, betón , udupaná zemina, kamene), poveternostné podmienky a spôsob pohybu (chôdza, beh, rýchle výpady do strán, chôdza do kopca, šplhanie po skalách, ľade, snehu). Rovný, hladký a odpružený povrch je pre nohy ideálny, ale väčšina športovcov tento luxus ani z ďaleka nemá. Rovnako tak je rýchlejšia chôdza bez výpadov najvhodnejšia pre naše nohy, ani tento luxus väčšina športovcov nemá. Preto obuv, ktorú si vyberú musí zohľadňovať  všetky spomenuté špecifiká. Nohy sú pri športe mimoriadne namáhané, preto je úlohou topánok uľahčovať pohyb, prípadne vhodným spôsobom obmedzovať pohyb, zamedzovať, aby nadmerným zaťažovaním nôh neboli postihnuté iné dôležité časti tela (kĺby, chrbtica, mozog).

Šnurovanie topánok

Keď sa už športovcovi podarí vybrať vhodné topánky, stále nemá všetko. Teraz sa musí popasovať so správnym šnurovaním topánok.

Ponožky

Pre úspech v športe, kde sú hlavnou komoditou nohy je dôležitý výber správneho druhu ponožiek. Okrem druhu športu treba zohľadniť poveternostné podmienky a typ pokožky. Na trhu sa nachádza veľké množstvo typov ponožiek, ktoré sa vyrábajú z rôznych druhov materiálov. Ponožky plnia štyri základné funkcie: odpruženie, ochrana, hrejivosť a absorpcia potu z pokožky. Vlny a hrúbka vlákna ponožky rozhoduje o tom ako dobre ponožky padnú. Ponožky vyrobené zo syntetických vlákien zle sajú pot z povrchu nohy (chodidlo sa maceruje – rozmáča. Pre dobrý športový výkon je dôležité, aby ponožky dobre odvádzali pot z povrchu chodidla do výstelky topánky, ktorá má ďalej odvádzať vlhkosť preč od pokožky. Na trhu je možné nájsť čisto bavlnené ponožky, ponožky bavlnené s prímesami lykry, nylonu, či syntetické ponožky alebo ponožky dvojvrstvové ponožky. Ponožky môžu byť členkové, klasické alebo vysoké tzv. podkolienky. Pri výbere ponožiek musíme dbať tiež aj na silu gumičky. Nesmie byť príliš pevná, lebo by nohu obopínala silno a do chodidla by neprúdil dostatok krvi. Nesmie byť však ani príliš voľná, lebo ponožky by sa šmýkali a nazbieravali v topánke. Ponožky sú tiež celé alebo tzv. prstové (zabraňujú ukladaniu špiny a mazu v medziprstovom priestore, ktoré spôsobujú zvýšenie trenia medzi prstami). Tiež treba dať pozor na švy ponožky, ak sú príliš veľké a športovec už nemá možnosť vymeniť ponožky za iné, odporúča sa ponožky otočiť naopak, švy potom netlačia na prsty.   

Prípravky na ošetrovanie pokožky nôh

Pri športe sa nohy potia. Aj nohy, ktoré sa za normálnych okolností nepotia sa pri športe silne spotia. Treba však rozlišovať prípravky na nohy nie len podľa typu pokožky nohy, ale aj to či ideme ošetriť nohu v bežný deň alebo tesne pred športovým výkonom. V bežný deň používame prípravky buď mastné alebo hydratujúce alebo zabraňujúce poteniu. V čase pred športovým výkonom však používame prípravky silne mastné (vazelína, lanolín), nikdy neaplikujme púdrové spreje proti poteniu (spôsobujú, že sa púder na nohe spojí a v mieste trenia spôsobí vyššie trenie alebo až odreninu) ani hydratačné (noha je pri športovom výkone macerovaná – silne premočená, ďalšie hydratovanie nie je nutné).

Vložky alebo iné ortopediké pomôcky

Pri športovom výkone sú vložky veľmi dôležitou súčasťou topánky. Ich úlohou je odľahčovanie tlaku z nesprávnych miest na chodidle a správne vyváženie celého tela. V podstate by sa dalo povedať, že vložky umožňujú športovcovi predlžovať športovú kariéru.

Ošetrovanie nôh a chodidiel

Hlavnou úlohou športovca je starostlivosť o svoje nohy a chodidlá. Preto by športovec mal pravidelne navštevovať maséra (alebo fyzioterapeuta) a pedikúru. Masér uvoľní svaly nôh a celého tela. Pedikér sa zase postará o dobrú kondíciu chodidiel (skrátenie nechtov, odstránenie hyperkeratóz a kurých ôk, profilaxia pred syndrómom atletickej nohy – ochrana pred mykózami alebo ich včasné podchytenie a liečenie, ošetrenie zarastajúcich nechtov). Dôležité však je, že kým masér tesne pred športovým výkonom svaly rozohreje a športovému výkonu napomôže, pedikúra tesne pred športovým výkonom môže športovcovi ublížiť. Pravidlom má byť návšteva pedikúry aspoň 5 dní pred súťažou.

Tejping

Tejping je zafixovanie určitej časti tela pružnou páskou špeciálne určenou pre toto použitie. Nebráni v pohybe a neobmedzuje ani cirkuláciu krvi v oblepenom mieste. Technika Tejpingu sa využíva pri samotnej liečbe zranení pohybového ústrojenstva, ale rovnako dobre pomáha pri rehabilitačnej fáze aj ako preventívne opatrenie pri športovom výkone. Pri športových výkonoch je vhodný KIRA – sport tape (športová páska ) obsahujúca Turmalín. Ten má efekt, ktorý spočíva v zmene teploty (telesnej teploty) pričom sa nabíjajú protichodné, opačne uložené kryštály. V spojení s elasticitou to znamená ešte viac prekrvenia, následnej zlepšenej látkovej výmeny, lepšie uvoľnenie svalstva, zlepšenie toku lymfy, nižšie riziko iritácie a zvýšenie vitality.  Vďaka tomuto špeciálnemu druhu tejpu je možné dosiahnuť stimulujúce účinky v oblasti svalov, kĺbov, lymfatického a nervového systému chodidla. Elastický materiál je nositeľný niekoľko dní bez negatívneho účinku na kožu.  Pomocou tejpovacích  techník je možné zlepšiť klenutie priečnej i pozdĺžnej klenby, odľahčenie miest s vysokým tlakom, zníženie tlaku topánky na prsty, pätu či priehlavok.

Z uvedeného vyplýva, že starostlivosť o nohy športovca je veľmi zložitá a tiež individuálna. Každý atlét si musí nájsť ešte počas tréningového programu ten správny spôsob ako sa starať o svoje nohy, aby počas súťaže mohol podať ten najlepší výkon.

Autor článku: Ing. Milada Nádašiová – Centrum medicinálnej pedikúry